Puslapis 26

Pagarba propeleriui

Parašytas: 26 Spa 2013, 09:50
Ai varom
Geras medinukas net gulėdamas gali patapti blogu, o plastikinis ne. Jei propas iki 125 cm, pilnai užtenka Lietuviško plastikinio, jei jau 130 cm - geriau rimtesnį, nes Lietuviškas jau pradeda išsilenkinėti.

Pagarba propeleriui

Parašytas: 26 Spa 2013, 13:36
svajoklis
turiu trimenti plastikini kuri naudoju tik iskirtiais atvejais. nes kai uzdedu tai del vibracijos sunkiai matosi horizontas. o su medinukais malonu skristi. tiek traukos tiek vibracijos atvejais

Pagarba propeleriui

Parašytas: 26 Spa 2013, 14:01
Coala
Vilmantas ne duos meluoti. Jis turi Miniplane medinuką. Matuojant trauką, su mediniu perspjaunama visi plastikiniai propai. Tačiau darant nuo šio medinio kopiją, neteisingose rankose, reikalai pakrypsta neprognozuojama linkme.

Pagarba propeleriui

Parašytas: 26 Spa 2013, 14:34
Mintosas
Blogų propų pilna, o gerus reikia atsirinkt bandymo keliu. :beer:

Pagarba propeleriui

Parašytas: 26 Spa 2013, 15:22
LY2EK
Coala rašė:Vilmantas ne duos meluoti. Jis turi Miniplane medinuką. Matuojant trauką, su mediniu perspjaunama visi plastikiniai propai. Tačiau darant nuo šio medinio kopiją, neteisingose rankose, reikalai pakrypsta neprognozuojama linkme.
Bet juk tai yra tik statinė trauka. Daug svarbesnis rodiklis yra dinaminė, kuri, manau, galėtų būtų geresnė plastikinio.

Pagarba propeleriui

Parašytas: 27 Spa 2013, 13:30
Bobis
LY2EK rašė:
Coala rašė:Vilmantas ne duos meluoti. Jis turi Miniplane medinuką. Matuojant trauką, su mediniu perspjaunama visi plastikiniai propai. Tačiau darant nuo šio medinio kopiją, neteisingose rankose, reikalai pakrypsta neprognozuojama linkme.
Bet juk tai yra tik statinė trauka. Daug svarbesnis rodiklis yra dinaminė, kuri, manau, galėtų būtų geresnė plastikinio.
Na, pamąstom propelerių tema, nors ši tema buvo "Reikalingas sparnas", bet, kad jau užvirė diskusija, tai... Ričardas galės ištrinti ar perkelti kitur :)

Propelerio tikslas – pakeisti variklyje atsirandančius veleno sukamuosius judesius į tiesioginį orlaivio judėjimą. Propelerio sukimasis paverčia veleno sukimosi momentą orlaivio traukos galia. Šis konvertavimas vyksta dėl didelio oro kiekio įtraukimo ir suteikiamo nedidelio greičio prieaugio (10 m/s), kad besikeičiantis momentinis oro srautas suteiktų propelerio mentėms traukos jėgą. Trauka perteikiama per slėgio pasikeitimą ir paviršiaus trintį ant viso menčių paviršiaus ploto.
Šių komponentų suma sukuria traukos jėgą propelerio sukimosi ašimi.Traukos jėgą padauginus iš orlaiviui suteikto greičio, gaunama išvystoma traukos galia. Taigi propeleris yra įtaisas, absorbuojantis variklio veleno galią ir gaminantis traukos galią orlaiviams varyti.

Manau renkantis propelerį reiktų atsižvelgti į sekančius pagrindinius paramatrus.

Propelerio suderinamumas su varikliu.
Mano manymu tai yra svarbiausia. Svarbu, kad paspaudus visą gazą variklio apsukos neviršytų maksimalių leistinų variklio apsukų, nes tai gali pakenkti varikliui, o traukos padidėjimo vistiek neatsiras. Čia tiems, kas mėgsta iš variklio prireguliavus išspausti daugiau galios, bet propelerį palieka tą patį ir viršija variklio apsukas, o propeleris dirba neefektyviai. Rezultatas -traukos tiek pat ir subyrėjęs variklis.
Taip pat apsukos neturi būti ženkliai mažesnės nei nurodomos maksimalios apsukos tam varikliui, nes nebus išvystoma maksimali variklio galia, o tuo pačiu ir pagaminta traukos galia. Iš patirties pasakysiu, kad geriausia +100apsisukimų/min matuojant ant žemės yra gerai, nes skrendant apsukos šiek tiek pamažėja. Tačiau viršyti gamintojo leistinas varikliui apsukas net ir 100 turite savo atsakomybe, ypač, jei variklis garantinis.

Sraigto efektyvumas (naudingumas) yra svarbus propeleriui būdingas bruožas, atsirandantis dėl propelerio rotacijos ore. Jis atsako į klausimą, kiek efektyviai variklio galia yra panaudota išgaunant traukos jėgą.
Apie efektyvumą:
Optimalus efektyvumas yra mažesnis nei vienetas. Taip yra todėl, kad tam tikras tiekiamas galingumas yra prarandamas propeleryje dėl:
1) paviršiaus trinties ir slėgio pasipriešinimo, esančio menčių elementuose arba įvorėje,
2) sukeliamų apsisukimų dėl artėjančio oro srauto,
3) viršutinių mentės dalių sūkurio formavimo,
4) besiartinančio srauto sukeliamos turbulencijos ir
5) prarasto spūdumo dėl aukštų, ikigarsinių Macho skaičių, sukeliančių neįmanomas propelerio darbo sąlygas.

Nustatyta, kad aviacinio propelerio efektyvumas dažnai yra 80–85 proc. Manau mūsų atveju, kadangi tai yra stūmimo propeleris, o ne traukos ir priekyje sėdi didelis storas pilotas, toks kaip aš, tai vargi ar efektyvumas siekia 60%.

Profilis.
Nuo pasirinkto profilio priklauso tokie dalykai, kaip keliamas triukšmas (su sąlyga, kad pasirinktam profiliui užtikrinamos numatytos maksimalios variklio apsukos).
Pavyzdžiui, siekdami sumažinti propelerio keliamą triukšmą turėtume naudoti plačias mentes, kurių galų greitis yra mažas.
Iš savo patirties pasakysiu, kad turiu du visiškai skirtingų profilių medinius propelerius, kurie duoda tokias pačias variklio apsukas ir tokią pačią statinę trauką. Skrendant traukos skirtumo irgi nesijaučia. Tačiau vienas propeleris kelia žymiai didesnį triukšmą, nei kitas.

Šiek tiek teorijos:
Propelerio mentės dažnis neturi priklausyti nuo variklio sūkių dažnio. Aerodinamiškai siekiama parinkti propelerį, kuris būtų naudingas ir esant kreiseriniam režimui, ir pakilimo metu, kai veikia didelė statinė trauka. Fiksuoto žingsnio propeleriams ieškoma kompromiso tarp šių dviejų režimų.
Kaip tik paramotoro atveju propelerio menčių kampas yra fiksuotas.
Esant bet kokiam fiksuotam kampui, maksimalus propelerio efektyvumas yra tik viena galima reikšmė. Tai reiškia, kad esamo propelerio judėjimas esant tam tikriems variklio sūkiams bus maksimaliai efektyvus tik vienam skridimo greičiui. Dažniausiai parenkamas kompromisas – kažkur per vidurį. Tas kas turi galimybę pasireguliuoti kambą plastikiniuose propeleriuose, gali susirasti sau tinkantį variantą, priklausomai nuo skraidymo stiliaus. Nuo to priklausys ir kuro sunaudojimas...

Propelerio svoris.
Dažnai svoris priklauso nuo panaudotos medžiagos, bet nebūtina lyginti plastiko ir medžio. Paimkite ąžuolinį propą ir pušinį – bus koks pusė kilogramo skirtumas. Mano manymu lengvas propas yra žymiai geriau nežiūrint į tai, kad paramotoro svoris būna mažestis kas yra gerai, bet papildomai lengvas propas davus gazo žymiai lengviau leidžia varikliui išsisukti (neturi inercijos) ir išgauti maksimalią trauką per trumpiausią laiką... ypač jei reikia kokius laidus perskristi.

Remontuojamumas.
Čia sunku pasakyti. Geros gamybos plastikas tvirtesnis, bet suremontuot jį gali būti sudėtinga, kaip ir stipriai sumaltą medinį.
Tegu Sauliukas pasako kiek kartų jis remontavo savo medinuką. :)

Kaina.
Dažnai tai lemiamas veiksnys. Nors jei ir turėčiau neribotas pajamas, nepereičiau nuo medinio propelerio prie plastikinio. Bet tikrai neesu prieš plastikinius propelerius.

Vibracijos.
Taip, tai pati didžiausia propelerių problema, įtakojanti ir variklio ypač reduktoriaus guolių subyrėjimą.
Blogiausia yra tai, kad net gerai statiškai subalansuotas propeleris gali duoti vibraciją, jei jo abiejų menčių profiliai nėra visiškai vienodi. Gerai pagaminti propeleriai neturi šio trūkumo. Gaminant medinius (taip pat ir plastikinius) propelerius reikia dar, kad ir medžiaga būtų vienalytė, nes sukantis prasideda išcentrinių jėgų disbalansas...

Net ir su idealiu propeleriu visiškai vibracijos išvengti nesigauna.
Mažai cilindrų turinčių stūmoklinių vidaus degimo variklių sūkių pulsavimai lemia nepastovų (sujauktą) oro srautą.
Netgi jei propelerio veleno ašis nėra lygiagreti paramotoro simetrijos ašiai, mentės apkraunamos nevienodai. Skrendant pilnu gazu propelerio padėtis yra nestatmena oro judėjimo srauto krypčiai, dėl ko gali taip pat atsirasti apkrovos nevienodumas.
Net plokščias bakas esantis apačioje pro jį praeinančią propelerio mentį apkrauna kitokia jėga, nei einančią viršuje. Vien jau dėl to gali atsirastis vibracijos esant didesnėms apsukosms ir jei šios visos vibracijos sukrenta į tą pačią fazę ir jei dar kreivai priveržei propelerį – horizonto nematysi. :)

Propeleris- tai meno kūrinys, o ne matematinių skaičiavimų rezultatas.

Geriausia siekti, kad susidariusi vibracija dėl variklio ir propelerio nepasiektų piloto, tai yra reikia tobulinti pakabą... Kaip tik pakaboje padariau kelis pakeitimus ir pažiūrėsime kokius tai duo rezultatus :)

Taigi, mano nuomone jei teisingai pagamintas ir parinktas propeleris, visai nesvarbu ar jis medinis ar plastikinis.
Galėsime padiskutuoti susitikimo metu... pats geriausias metodas atrasti tiesą...

Pagarba propeleriui

Parašytas: 27 Spa 2013, 14:30
SigitasT
Įdomi paskaita apie propus.Kažin kaip namų sąlygomis būtų galima patikrinti ar subalansuoti propą.

Pagarba propeleriui

Parašytas: 27 Spa 2013, 17:00
Bobis
SigitasT rašė:Įdomi paskaita apie propus.Kažin kaip namų sąlygomis būtų galima patikrinti ar subalansuoti propą.
Surasti statinį dviejų menčių propelerio svorio centrą visai nesudėtinga. Net aviamodelių propeleriai taip pat balansuojami.
Yra įvairiausi prietaisai su gulsčiukais ir guoliais.
Trimentį propelerį subalansuoti sunkiau.

Paveikslėlis Paveikslėlis

O štai dinaminį disbalansą panaikinti praktiškai galima - tik po dėžės alaus... Pirmiausia reikia nustatyti disbalanso priežastį ir tai...

Pagarba propeleriui

Parašytas: 27 Spa 2013, 17:54
Ricardas
Sedi dvi varnos ant šakos. Praskrenda paramotoristas .Viena is ju ir sako;
- Ganetinai greitai varo.....

-Tau subinėj suktūsi sraigtas , dar ne taip tu varytum .

Pagarba propeleriui

Parašytas: 27 Spa 2013, 19:13
Ai varom
Nu tiek daug teorijos, o renkamės juk dėl praktinių sumetimų. Aš žinau, kad propo galai sukasi pusę macho greičiu, bet man pofig.
p.s. greičiau besisukdami propai greičio duoda tik lėktuvams. Mūsiškiu atveju atvirkščiai - daugiau sukies = daugiau traukos = didėja atakos kampas = mažėja greitis.

Medinio propo pliusas - kaina (dvimentis lietuviškas) 300 Lt.
Tikiu, kad mokančiam lengviau suremontuot.
Minusai:
- minkštas. Dobilai, sniegas, smėlis, smilgos ir visa kas gramdo priekinę briauną lyg sviestą. Net ir gerai išbalansuotas propas po netinkamo motoro apšildymo, gali jau būti blogai išbalansuotas.
- minkštas. Menkiausias papuolęs dirželis, įskridusi pirštinė ar vos priliestas lankas nuneša galą.
- minkštas. Net sukant propa prie motoro turi gaudyti galus, kad neduok die nepervežtum kokio varžto.
- keičia svorinį balansą laikui bėgant dėl aplinkos drėgmės, temperatūros ar net laikymo padėties. O jei dar mentys keičia ir kampą, tai išvis..
- neardomas.

Plastikinis. Minusai - Kaina (dvimentis) lietuviškas 450Lt, Helix 850Lt. Sunkiau remontuot.
Pliusai - tvirtumas, svoris, kompaktiškumas, nesikeičia savybės.

Jei kažką praleidau ar varau į vienus vartus, pridėkit :victory: